loading
X

Możesz używać wyszukiwarki do wyszukiwania numerów części, produktów oraz pojazdów samochodowych:

Typ wyszukiwania:Przykład:
Fraza:chłodnica wody
Pojazd + Fraza:Ford Focus 2004 chłodnica wody
Numer części:4E0959577C
Pojazd:Audi A4 B5
Kategoria:Drzwi przednie
OEM:850742 VALEO
np. filtr oleju Audi A4 B5 lub 6Q0012115Fpokaż więcej przykładów
  • Stan przedmiotu


  • Typ ogłoszenia


  • Status ogłoszenia


  • Lokalizacja


  • Wersja językowa


Wybierz pojazd

Pokaż wszystkie

Zawieszenie i układ kierowniczy

Powiadomienie o nowych ogłoszeniach dla Zawieszenie i układ kierowniczy

Podaj swój e-mail

Czym jest zawieszenie samochodu i jak działa układ kierowniczy?



Zawieszeniem samochodu nazywamy zespół elementów sprężystych oraz wiążących je łączników, łączący osie lub poszczególne koła samochodu z ramą lub nadwoziem pojazdu. Głównym zadaniem zawieszenia samochodu jest łagodzenie wstrząsów wywołanych nierównościami nawierzchni, w celu zapewnienia maksymalnego komfortu jazdy przewożonym osobom oraz ochrony ładunków przed wstrząsami i szkodliwym działaniem drgań. Pod względem konstrukcji zawieszenia można podzielić na sztywne i niezależne.
Zawieszenia sztywne (zależne), to takie, w których oba koła jezdne osadzone są na wspólnej sztywnej osi związanej z ramą lub nadwoziem elementami sprężystymi. Zawieszenia niezależne to taki typ zawieszenia, w który każde z kół połączone jest z nadwoziem lub ramą indywidualnie.
W przeszłości pojazdy były wyposażone jedynie w zawieszenia sztywne. Jego główną zaletą jest prostota konstrukcji, istotna zwłaszcza w przypadku pojazdów o znacznych naciskach na osie.

Zawieszenia niezależne, jakkolwiek bardziej skomplikowane, mają szereg zalet w stosunku do zawieszeń sztywnych, co powoduje, że w ostatnich latach obserwuje się coraz powszechniejsze ich stosowanie, nawet w przypadku samochodów ciężarowych. Najistotniejsze zalety niezależnego zawieszenie kół to zmniejszenie mas nieresorowanych samochodu, większa stateczność ruchu oraz możliwość stosowania bardzo miękkich elementów sprężystych.

Układ kierowniczy jest to zbiór mechanizmów, umożliwiających kierowanie pojazdem, a więc utrzymywanie stałego kierunku jazdy lub jego zmianę, zgodnie z wolą kierowcy. Kierowanie pojazdem polega na zmianie ustawienia kół kierowanych.

Układ kierowniczy powinien odpowiadać kilku ważnym warunkom m.in. koła skręcone powinny samoczynnie powracać do położenia odpowiadającego kierunkowi jazdy oraz zapewniać utrzymanie tego kierunku mimo działania sił bocznych niezależnych od kierowcy. Ponadto, pionowe przemieszczenie się kół kierowanych wywołane nierównościami drogi nie powinno powodować zmiany kierunku jazdy, a kierowanie pojazdem powinno być łatwe i skuteczne, z użyciem możliwie małych sił na kole kierowniczym.