X

Możesz używać wyszukiwarki do wyszukiwania numerów części, produktów oraz pojazdów samochodowych:

Typ wyszukiwania:Przykład:
Fraza:chłodnica wody
Pojazd + Fraza:Ford Focus 2004 chłodnica wody
Numer części:4E0959577C
Pojazd:Audi A4 B5
Kategoria:Drzwi przednie
OEM:850742 VALEO
np. filtr oleju Audi A4 B5 lub 6Q0012115Fpokaż więcej przykładów
  • Stan przedmiotu


  • Typ oferty


  • Status oferty


  • Lokalizacja


  • Wersja językowa


Wybierz pojazd

Układ chłodzenia, ogrzewania i klimatyzacji

Powiadomienie o nowych ofertach dla Układ chłodzenia, ogrzewania i klimatyzacji

Podaj swój e-mail

Do czego służy układ chłodzenia w silnikach spalinowych?



Układ chłodzenia utrzymuje pracujący silnik w tzw. stanie równowagi cieplnej, który polega na ustalaniu określonego rozkładu średnich temperatur poszczególnych części lub miejsc w silniku. Przez odpowiednią regulację intensywności chłodzenia można zapewnić taki stan równowagi cieplnej, że straty ciepła wskutek konieczności chłodzenia silnika są umiarkowane. Średnie temperatury pracy części silnika powinny więc być jak najwyższe, z tym, że stopień ich nagrzania nie powinien powodować przedwczesnego zużycia oleju silnikowego. Z powyższego wynika, że układ chłodzenia ma za zadanie utrzymanie najkorzystniejszego stanu równowagi cieplnej a nie jak najskuteczniejszego ochłodzenia silnika.
Kierowcy częstokroć nie doceniają szkodliwych skutków przechłodzenia silnika, będących następstwem zbyt intensywnego chłodzenia. Tymczasem przy zbyt niskich średnich temperaturach pracy części silnika gwałtownie wzrasta intensywność ich zużycia, zwiększa się zużycie paliwa i uchwytnie zmniejsza się użyteczna moc silnika.

Skuteczność odprowadzania nadmiaru ciepła przez układ chłodzenia musi być na tyle duża, by nawet podczas pracy z pełnym obciążeniem i znamionową liczbą obrotów silnik nie wykazywał skłonności do przegrzewania się Niedostateczne chłodzenie silnika może spowodować bowiem zapiekanie się pierścieni tłokowych. Pociąga to za sobą spadek ciśnienia sprężania, zwiększenie się przedmuchów spalin do skrzyni korbowej i podwyższenie strat oleju przedostającego się do komór spalania.